Budgetbeheer

Wij bieden 2 vormen van budgetbeheer aan, bij beide vormen beheren wij je geldzaken op basis van een contract. In het contract dat we met elkaar afsluiten, staat beschreven wat wij voor je gaan doen en wat wij daarbij van jou verwachten. Dit contract is maandelijks opzegbaar. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende vormen van budgetbeheer die wij aanbieden.
Mocht je meer informatie willen, kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Budgetbeheer

Bij de aanmelding vragen wij om je bankafschriften zodat wij je inkomsten en uitgaven op een rij kunnen zetten en hier een budgetplan van kunnen maken. Dit budgetplan bespreken wij dan tijdens het intakegesprek.

Wanneer het contract is getekend, openen wij een beheerrekening waarop alle inkomsten gestort worden en de uitgaven vanaf worden geschreven. Daarnaast schrijven wij alle instanties aan om ze op de hoogte te brengen van het budgetbeheer. Wij zorgen voor de betaling van je vaste lasten (huur, energie, verzekeringen etc.) en maken wekelijks een vast bedrag naar je eigen leefgeldrekening over voor boodschappen. Mocht je een keer extra geld nodig hebben, dan kun je hiervoor met ons bellen of e-mailen. Wij bekijken dan of dit mogelijk is.

Bij budgetbeheer blijf je de post zelf ontvangen en ben je zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van bijvoorbeeld toeslagen en tegemoetkomingen. Ook wijzigingen die gevolgen kunnen hebben voor je geldzaken dien je zelf aan ons door te geven.
Indien je schulden hebt, adviseren wij budgetbeheer-plus of bewindvoering.

Wil je uiteindelijk weer zelf je geldzaken gaan regelen, dan kunnen wij je eventueel begeleiden om dit stap voor stap te doen.

Budgetbeheer-plus (voorheen inkomensbeheer) is een uitgebreidere vorm van budgetbeheer. De aanmelding en het intakegesprek verlopen hetzelfde, echter kunnen wij binnen deze vorm van budgetbeheer meer voor je betekenen:

  • De post van instanties komt bij ons op kantoor binnen
  • Aanvragen/wijzigen van eventuele toeslagen
  • Aanvragen van eventuele kwijtscheldingen
  • Het verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting
  • Mocht je schulden hebben, zullen we kijken of er betalingsregelingen getroffen kunnen worden. Wanneer de schulden problematisch zijn, zullen we je aanmelden bij de desbetreffende instantie voor een schuldhulpverleningstraject.

Wil je uiteindelijk weer zelf je geldzaken gaan regelen, dan kunnen wij je eventueel begeleiden om dit stap voor stap te doen.

Hulp nodig?

Tarieven

Aanmeldformulier

Aanmeldformulier

Hulp nodig?

Veelgestelde vragen

Klik hier voor onze tarieven.

Budgetbeheer, ook wel inkomensbeheer genoemd, wordt gedaan op basis van een contract. Dit contract kan schriftelijk worden opgezegd worden. Daarbij geldt een opzegtermijn van een maand

Wij bieden twee vormen van budgetbeheer aan, namelijk budgetbeheer en budgetbeheer-plus.

Bij beschermingsbewind nemen wij de verantwoordelijkheid voor alle geldzaken van je over; bij budgetbeheer blijf je voor een groot deel zelf verantwoordelijk. Beschermingsbewind wordt uitgesproken door de rechtbank; budgetbeheer wordt gedaan op basis van een contract. Beschermingsbewind kan alleen worden opgeheven door de rechtbank; budgetbeheer is maandelijks opzegbaar door de partijen die het contract hebben ondertekend.